Algemeen
Datum velden
- In alle datum velden in Aerport kun je nu de datum ook aan elkaar schrijven als DDMMCCYY (Let op, het is noodzakelijk dat er 8 cijfers ingevuld worden). Wanneer ook een tijd ingevuld moet worden dan moet dit als volgt geschreven worden DDMMCCYY HH:MM (voorbeeld: 04052023 2000 wordt 4-5-2023 20:00).
Let erop dat hier 13 cijfers worden verwacht (inclusief een spatie tussen datum en tijd). Wordt er bij een datum + tijd veld geen tijd meegegeven dan wordt er automatisch 00:00 als tijd weggeschreven).
Agenda
Agenda
- Er word nu onderscheid in de agenda op bevestigde / onbevestigde afspraken door middel van een streep markering. Dit zit op de volgende onderdelen:
- Gestreept + kleur
- Niet gekeurde afwezigheidsverzoeken
- Niet definitief geplande tickets
- Niet bevestigde vergaderingen
- Alleen kleur
- Goedgekeurde afwezigheidsverzoeken
- Definitief geplande tickets
- Bevestigde vergaderingen
- Gestreept + kleur
- Afwezigheid zonder einddatum wordt nu ook getoond in de agenda.
- Probleem opgelost waarbij afspraken over meerdere dagen werden getoond terwijl het om één dag ging.
CRM
Relatie
- Het is nu mogelijk om bij een leverancier een betaaltype te koppelen.
Dit kan gebruikt worden in de boekhoud koppeling Twinfield om de crediteur instellingen te updaten. - Bij het koppelen van een Hornbach GLN wordt het marktnummer in het RFH veld gezet.
- Het is in de landinstellingen nu mogelijk om een controle in te stellen voor het invoeren van een telefoonnummer. Bij het opslaan van de relatie checken we de landen instelling om te zien of het telefoonnummer correct is ingevoerd.
Terugbelverzoeken
- Er is een kleine aanpassing geweest voor het veld waarin de terugbeltijd weergegeven wordt. Nu worden alleen de uren en minuten weergegeven.
Vergaderlijsten
- Zoekprofielen aangemaakt op de vergaderpunten pagina zijn nu ook beschikbaar bij de vergaderpunten tab in de vergaderlijsten.
HRM
Medewerker
- Interne B.V. logica is vanaf nu beschikbaar op medewerkers.
- Medewerkers die rechten hebben op één van de geselecteerde B.V.’s bij medewerkers en rechten hebben op de medewerkerkaart kunnen deze vanaf nu inzien.
Verlof
- Mogelijkheid toegevoegd tot instellen melding wanneer verlofsaldo gaat verlopen.
- Afwezigheidscategorieën verplaatst naar de stamgegevens.
- Het is nu per afwezigheidscategorie mogelijk om te bepalen welk verloftegoed er mag worden gebruikt om het afwezigheidsverzoek aan te maken.
- Mogelijkheid toegevoegd om bij afboeken verlof een afboekdatum in te vullen.
- Mogelijkheid toegevoegd om bij opboeken negatief verlof een opboekdatum in te vullen.
- Negatieve uren logica is nu geoptimaliseerd.
Overuren
- Overuren entiteit en status toegevoegd aan het zoekprofiel.
- Het is nu verplicht om een datum te kiezen bij het uitkeren van negatieve overuren.
- Na het kiezen van een datum kunnen ook alleen de negatieve overuren van het jaar waarin de datum ligt worden gekozen.
- De datum selector van overuren aangepast naar de logica van de afwezigheidsdatumselector
- Zoekprofiel opties geoptimaliseerd.
- Overuren mail logica geoptimaliseerd.
- Overuren keuren pagina geoptimaliseerd.
- Foutmeldingen bij het genereren van overuren vanuit tijdsregistraties geoptimaliseerd.
- Bij een overuur geregistreerd met entiteit ‘tijdregistratie’ is nu een tabblad toegevoegd waarmee je de berekening kunt inzien.
Declaraties
- De declaratie goedgekeurd/afgekeurd mail heeft nu de mogelijkheid om de HRM portal url te tonen.
Ticket
Ticket details
- Probleem opgelost waarbij een ticket niet kon worden heropend als deze gekoppeld was aan een inactieve medewerker.
- Lay-out van geïmporteerd e-mails geoptimaliseerd.
Taken
Algemeen
- Het is nu mogelijk een taak direct te sluiten als deze wordt aangemaakt.
- Het is nu mogelijk om te filteren op de gekoppelde entiteit van een taak template.
Projecten
Projecten
- Inactief zetten van projecten geoptimaliseerd.
- Het is nu niet meer mogelijk issues te heropenen die aan inactief project zitten gekoppeld, hiervoor zal eerst het project moeten worden heropend.
- Als er een gefactureerde order vastzit aan een issue dan wordt deze nu getoond. Hierdoor is er nu de mogelijkheid om deze te veranderen naar een andere financiële entiteit of het issue te sluiten terwijl deze aan een gefactureerde order hangt.
- Op een issue wat aan een inactief project hangt wordt nu het project getoond.
Project overzicht(en)
- Mogelijkheid toegevoegd tot kopiëren directe link om een project te openen.
- Mogelijkheid toegevoegd om zoekprofielen in te stellen.
- Er wordt nu in de tab titel getoond welk project er is geopend.
- Omschrijving bij een urenregistratie is niet meer verplicht.
- Er wordt nu aangegeven met een icoon of een taak een omschrijving bevat.
- Het is nu mogelijk de volgorde van issues te veranderen door ze te slepen.
- Het is nu mogelijk om een niet van te voren gedefineerde checklist aan een taak toe te voegen.
- Het is nu mogelijk om medewerkers met @ aan te spreken in het commentaar.
- Het is nu mogelijk om alle taken van een medewerker in te laden zonder dat een project is geselecteerd..
- Het is nu mogelijk om commentaar op een taak te bewerken.
- Het is nu mogelijk om een taak aan te maken d.m.v. enter.
- Het is nu mogelijk om een team te selecteren voor een taak.
- Diverse lay-out optimalisaties doorgevoerd.
Issues
- Bij het aanmaken van een project vanuit een template is er nu de mogelijkheid om de volgorde te wijzigen van hoe de issues worden getoond op de projecten overzicht pagina.
- Bij het aanmaken van een project vanuit een template is er nu de mogelijkheid om alle issue templates te (de)selecteren.
Sjablonen
- Issue sjablonen beheren is nu een apart recht.
- Project sjablonen beheren is nu een apart recht.
Bedrijfsprocessen
Wachtwoord manager
- De optie ‘Andere medewerkers kunnen wachtwoord aanpassen’ wordt standaard actief als je een nieuw wachtwoord aanmaakt.
- Het zoeken op naam in deze module is verbeterd. Er wordt nu gezocht op de afzonderlijke ingevoerde woorden.
Indien je nu zoekt op ‘wacht’ ‘woord’, worden enkel de wachtwoorden getoond waarbij in de naam een combinatie van het de woorden ‘wacht’ en ‘woord’ voorkomt. Je kunt dus zoeken op een gedeelte van de naam.
Producten
Algemeen
- Het gewicht van een product kan nu ook worden ingevuld met 4 decimalen. De berekening op product, emballage en zending is aangepast.
- Op de productkaart op het tabblad extra informatie heb je per pdf een mogelijkheid om extra tekst toe te voegen op de pdf onder de productnaam. Vanuit het algemene veld kun je nu de tekst in 1 keer kopieren naar de andere pdf velden, zonder dat je hiervoor het veld moet openen.
- Op het productoverzicht is de zoekfilter voor ‘verborgen producten’ aangepast naar een dropdown met de opties:
- Toon alle producten
- Toon alleen niet verborgen producten
- Toon alleen verborgen producten
Dit kun je ook instellen in je zoekprofiel.
- In de samenstelling van een verkoopvariant wordt nu automatisch de verkoopeenheid van het hoofdproduct gebruikt die geen productcombinaties gekoppeld heeft
Voorraad
- Het is nu mogelijk om een voorraadverplaatsing te maken waarbij de fusten ingekocht moeten worden van een andere BV.
- Het is nu mogelijk om een minimale en gewenste voorraad per voorraadgroep toe te voegen.
Voorraadlog:
- Het is nu mogelijk om te filteren op de volgende velden:
- Reden
- Interne BV
- Entiteit
Inkoop
Inkoopfacturen
- Het is nu mogelijk om vanuit de koppel pop-up het PDF document in een apart tabblad te tonen.
- Bij de inkooporder wordt nu de PDF getoond bij log -> documenten van facturen gekoppeld aan de inkooporder.
- Op de inkoop facturen pagina is het nu mogelijk om facturen te zoeken op basis van inkoopordernummer.
- Het is nu mogelijk om inkooporderregels gesplitst te koppelen aan meerdere facturen.
- Twee nieuwe inkooporder statussen toegevoegd
- Gedeeltelijk gefactureerd
- Gefactureerd
- Het is nu mogelijk om inkoopfacturen aan te maken met alleen een PDF.
- Inkoopfactuurrechten geoptimaliseerd.
- De optie om de PDF te tonen in de inkooporderregel koppel pop-up opent nu automatisch in een nieuw tabblad.
Verkoop
Reservering
Algemeen
- De algemene lay-out van de reservering en de weekverdeling is verbeterd. Zo zijn een aantal buttons vervangen voor icoontjes, is de kolomvolgorde aangepast en is er nu de mogelijkheid om de weekverdeling met een Url te openen. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor rapportages.
Verkoop-reservering koppeling
- De verkooporder reservering pop-ups voor het koppelen van een of meerdere regels zijn nu aangepast. Indien mogelijk is de layout gelijk getrokken. Het is nu mogelijk om de kolommen te tonen/verbergen en je kunt het aantal regels dat ingeladen wordt nu zelf instellen.
Verkooporder
Algemeen:
- Op het importfouten scherm is het nu mogelijk om zoekfilters te gebruiken.
- Gewenste afleverdatum toegevoegd aan “Datum filter sorteren op” veld.
- Opties toegevoegd aan zoekprofielen om datumvelden statisch of dynamisch te vullen.
- Het is nu mogelijk om met instelling te bepalen of een logistieke regel na afronden assemblage automatisch gepakt kan worden.
- Het is nu mogelijk om met een instelling te bepalen welke ordertypes er gebruikt worden in een installatie.
- Op emballage niveau is het nu mogelijk om een standaard ladingdrager te kiezen, bij het aanmaken van een order wordt er eerst gekeken naar de standaard die gekoppeld is op het afleveradres, daarna wordt gekeken naar de standaard op emballage.
- Op de gekoppelde module tab bij de verkooporder worden nu standaard maar 6 regels getoond.
Als je de optie “Meer regels laden…” gebruikt dan worden alle regels van de zending getoond.
Belading indelen:
- Er is een extra kolom toegevoegd voor de in te delen regels. Hier is de eindklant zichtbaar indien deze gekoppeld is aan een orderregel.
- Er is een nieuwe knop toegevoegd bij het indelen indien gebruik gemaakt wordt van ladingdragers. Deze knop kan gebruikt worden om de complete regel in één keer in te delen.
- Wanneer er een ladingdrager en locatie geselecteerd wordt dan kan nu de knop gebruikt worden om de belading her te berekenen. Voorheen werden dan de originele instellingen om in te delen gebruikt. In de nieuwe logica wordt de belading geprobeerd in te delen o.b.v. de geselecteerde locatie en ladingdrager.
Interne orders:
- Als er een interne order aangemaakt wordt, wordt de interne BV automatisch als leverancier van de verkoopvariant toegevoegd.
Log:
- Bij de volgende ordertypes wordt nu een orderegel log aangemaakt bij het aanmaken van de orderregels door het systeem:
- Offerte
- Dienst
- Uren
- CMR toegevoegd aan het documentenlog.
- Nieuwe tab toegevoegd voor import- en exportdocumenten voor een duidelijkere scheiding tussen de bericht entiteiten.
Logistiek
Werkvloerscherm
Er is een nieuw werkvloerscherm gemaakt met een verbeterde layout.
De pagina’s op het werkvloerscherm zijn nu meer uniform en dit geeft ook de mogelijkheid om extra modules toe te voegen aan het werkvloerscherm.
Daarnaast zijn er een aantal verbeteringen doorgevoerd op de al bestaande modules:
Ontvangst:
- Het overzicht van ontvangst bestaat nu niet meer direct uit alle regels die nog ontvangen moeten worden. Je zoekt nu eerst naar de desbetreffende inkooporder of retour die je wilt ontvangen en binnen deze entiteit kun je de gewenste regels ontvangen.
- Dit maakt het ook mogelijk om bijvoorbeeld alle regels van een inkooporder in één keer te kunnen selecteren.
- Er zijn extra opties toegevoegd aan de zoekfilters.
- In de details van een inkooporder kun je nu zelf kolommen filteren, zodat je altijd het gewenste overzicht hebt.
- Je kunt nu meer details zien van een gekoppelde verkooporder. Dit doe je door op het ordernummer te klikken van de betreffende verkooporder.
Zendingen:
- Het overzicht van zendingen is geoptimaliseerd.
- Er zijn extra zoekfilters toegevoegd om specifieker te zoeken op een transporteur of zendingnummer.
- Je kunt nu de pagina sorteren door te klikken op de kolom naam.
- Het zending detail en ladingdrager overzicht hebben nu een verbeterde weergave.
Assemblage:
- Nieuwe module op het werkvloerscherm toegevoegd waar assemblageorders afgerond kunnen worden.
Zendingen
- Er is een zendingnummer toegevoegd voor zendingen
- In de zending is nu ook een veld toegevoegd voor de gekoppelde interne BV.
- Extra statussen toegevoegd voor:
- Gereed voor pakken
- Gedeeltelijk gestart
- Gedeeltelijk gereed voor pakken
- Gedeeltelijk gepakt
- Gedeeltelijk gereed voor verzenden
- Gedeeltelijk verzonden
- Gedeeltelijk geleverd
Transport
Algemeen:
- Er is een transportnummer toegevoegd voor transporten.
- De volgorde van de losregels wordt nu op de volgende manier bepaald:
- Regio volgorde gedefinieerd op route niveau.
- Straatnaam alfabetisch.
- Huisnummer oplopend.
- Bij het gedeeltelijk verplaatsen van zendingen gelden nu dezelfde restricties als bij volledig verplaatsen.
Transportopdracht:
- Op de transportopdracht wordt de interne BV nu getoond in de verzendlocatie kolom.
Financieel
Facturen genereren
- Op de pagina om een factuur te genereren is de layout aangepast. De velden voor factuurdatum en factuur voorrang zijn verplaatst. De logica is als volgt aangepast:
Indien je gebruik maakt van de knop ‘Order facturatie’ dan verschijnt een popup. In deze popup zijn de velden voor factuurdatum en factuur voorrang nu zichtbaar indien je ook de benodigde rechten hebt. Het is verplicht om een factuurdatum in te geven.
Indien je gebruik maakt van de knop ‘Genereer alle facturen’ dan kreeg je voorheen een foutmelding als je de interne BV niet geselecteerd had in de zoekfilters. Deze logica is nu aangepast. Je krijgt nu een popup te zien waarin je zowel de interne BV als de factuurdatum verplicht bent om te vullen. Hierna kun je alle facturen voor de gewenste interne BV in één keer factureren.
- Voor de juiste berekening van transportkosten, emballagekosten, orderkorting en kredietbeperking is het vereist dat in de factuur pakket instellingen producten toegevoegd worden. Voorheen kon de factuur gegenereert worden terwijl de instellingen niet correct ingevuld stonden. Dit leidde tot een foute berekening op de factuur. Hier is nu een check op ingevoerd. Als de facturen niet correct berekend kunnen worden blijven deze hangen in de factuur wachtrij.
- Op relatie niveau zorgt het vinkje ‘Order deelfacturatie blokkade’ ervoor dat de geleverde zendingen pas op de pagina “generen van facturen ” verschijnt indien alle zendingen van dezelfde order zijn afgehandeld.Voorheen was het nog wel mogelijk om vanaf die pagina niet alle zendingen aan te vinken waardoor er alsnog meerdere facturen voor éénzelfde order gemaakt konden worden. Om dit probleem te voorkomen worden nu automatisch alle zendingen van dezelfde order meegenomen in de facturatie indien je minimaal 1 zending aanvinkt ter facturatie. Indien je toch wenst om zendingen apart te factureren dien je eerst op relatie niveau het vinkje ‘Order deelfacturatie blokkade’ inactief te maken.
Factuur overzicht:
- Het is nu mogelijk om facturen van meerdere interne bedrijven tegelijk te filteren.
- Vanaf de factuur detailpagina krijg je bij het klikken op de button ‘Factuur verzenden’ een tussenscherm waarin je nog aanpassingen kunt maken in het e-mail bericht alvorens de factuur aan de verzendwachtrij wordt toegevoegd.
De layout van de factuur verzend log is geoptimaliseerd:
- Layout is gelijk getrokken met de logs van de inkoop en verkooporder.
- Entiteit toegevoegd per logregel inclusief de mogelijkheid om het bestand op te halen dat gegenereerd is op de log actie.
- Er wordt nu ook gelogd welk bestand(en) naar de boekhouding is / zijn verzonden.
Boekhoudsoftware:
De layout van de pagina’s die gebruikt worden voor de koppeling met ExactOnline en Twinfield is geoptimaliseerd.
- Kolommen op alle pagina’s zijn nu hetzelfde ingedeeld.
- Je kunt op iedere pagina nu doorklikken naar de desbetreffende factuur.
- Pagina voor het handmatig importeren van betalingen geoptimaliseerd.
- Het gekoppelde interne bedrijf wordt nu ook weergegeven op deze pagina.
Gebruikers
Gebruiker
- Mogelijkheid om in te loggen met Microsoft accounts in Aerport toegevoegd.
Instellingen
Pakket instellingen
- Er is een nieuwe instelling om te bepalen of er voor FLEUR orders automatisch eindklanten aangemaakt moeten worden.
PDF instellingen
- We loggen vanaf nu welke medewerker wanneer de PDF lay-out heeft aangemaakt en ook welke medewerker wanneer de PDF lay-out voor het laatst heeft gewijzigd.
- Voor alle PDF documenten waar het mogelijk is om een kolom te tonen met het subtotaal van de regel is nu aangepast dat ook de sectie met de totaal optelling verdwijnt van de PDF als je de subtotaal kolom verbergt.
- Het voorbeeld dat wordt ingeladen op de interne bedrijven document editor houdt nu rekening met de actieve taal van de gebruiker. Indien je een andere taal wil inladen kun je eenvoudig rechtsboven in het gebruikersmenu van taal switchen.
Stickers
- De instellingen voor het aanmaken van stickers binnen Aerport zijn verplaatst van de pakket instellingen naar de stamgegevens. Door een koppeling met een entiteit kunnen pakket gebruikers nu zelf deze stickers beheren. Daarnaast is er 1 overzichtspagina waar de voor de gebruikers actieve stickers staan.
Locatie
De printinstellingen per locatie zijn aangepast.
Het is vanaf nu mogelijk om in één overzichtspagina de printinstellingen te beheren. Er zijn extra opties toegevoegd waardoor nu meer uitzonderingen mogelijk zijn dan voorheen.
De volgende extra instellingen zijn nu te beheren:
- Instellen per ordertype
- Instellen per interne BV
- Instellen per relatie, klantgroep of voor alle relaties
- Automatisch printen ja/nee (indien mogelijk voor geselecteerde module)
Verder zijn verouderde printopties verwijderd en is de printlogica verder geoptimaliseerd. Vraag de Aerport consultant voor hulp bij het instellen van de nieuwe printinstellingen.
Route
- Op een route kan gekozen worden of het afhaal- of afleveradres op de LeverbevestigingsPDF getoond moet worden.
Grootboeken
Er zijn twee filteropties toegevoegd/verbeterd:
- Verkoopfactuur grootboeknummer
- Categorie filter zoekt nu ook in de subcategorie.
Landen
- Aanpassingen overzichtspagina:
- Zoekfilters sectie uitgebreid en beter uitgelijnd
- Overbodige kolommen verwijderd
- Aanpassingen detail pagina:
- Indeling informatie tab geoptimaliseerd
- Lay-out van de provincie en de btw tab geoptimaliseerd
- Validatie toegevoegd op de verplichte velden
- Log informatie t.b.v. aangemaakt en laatst bijgewerkt toegevoegd
- Nieuwe landinstelling voor het telefoonnummer. Hierin kun je aangeven welke invoerregels er zijn bij het invoeren van een relatie telefoonnummer per land.
- Omdat de BTW landcode kan afwijken van de ISO landcode is er een nieuw veld aangemaakt in de landentabel waar je een BTW landcode in kunt stellen. Voor bijv. Griekenland is de ISO landcode ‘GR’, maar de BTW landcode is ‘EL’
We hebben dit nieuwe veld eenmalig gevuld bij alle aanwezige landen. Zie module /aerport/Country/List
Extra velden
- Probleem opgelost waarbij de hoofdletters die werden ingesteld bij de extra velden instellingen niet werden getoond op de extra velden bij de entiteit.
Systeem
Systeemlog
- Op de systeemlog pagina kan nu naast een datum ook op een specifieke tijd gezocht worden
Systeemtaken
- Er is een optimalisatie doorgevoerd voor de taak die gebruikt wordt om de berekening te doen van (interne)assemblageorders, (interne) zendingen en (interne)transporten.
Deze optimalisatie houdt in dat de taak orders sneller moet afhandelen. Daarnaast is het nu mogelijk om de taak parallel processen op te laten pakken.
Deze laatste verbetering kan in overleg met de consultant geactiveerd worden, neem dus contact op voor de mogelijkheden. - De taak om de belading te berekenen is nu geoptimaliseerd
Webshop
Algemeen
- De 2 webshop synchronisatie buttons zijn terug gebracht tot 1 knop waarmee je alle webshop data direct kunt synchroniseren. Je kunt deze optie terug vinden rechtsboven in het optie menu (boven afmelden)
Instellingen
- De transportkosten worden in Aerport berekent in de zendingmodule en zijn daarna ook zichtbaar in de verkooporder in de totalen onder het ordergrid.
Voor webshop orders kon je onder het ordergrid bij de totalen terug zien met welke transportkosten de order was ingelezen vanuit de webshop. Ze werden daarna overschreven met de transportkosten vanuit de zending module, maar het zorgde nog wel eens voor verwarring omdat de transportkosten eerst verdwenen bij het doorzetten van de orders en daarna weer zichtbaar werden zodra ze opnieuw in de zending waren berekend.We hebben de transportkosten vanuit de webshop nu verplaatst naar een nieuw veld op de algemene ordertab in de sectie ‘Levering’.
Dit veld is enkel zichtbaar bij ordertype ‘webshop’. Dit nieuwe veld wordt niet meer aangepast na het aanmaken van zendingen.
Deze aanpassing is enkel een visuele aanpassing. De logica van het berekenen van de transportkosten in de zending is ongewijzigd.
Koppeling Floriday
Algemeen
- Floriday API werkt nu volgens versie 2022v2
Verkooporder
- Bij het importeren van Floriday orders wordt nu beter gecheckt op belading die meegegeven is in de Floriday order, als deze niet overeen komt met een belading in Aerport komt hij terecht op het importfoutenscherm.
Producten
- Taak toegevoegd die producten automatisch naar Floriday exporteerd als er wijzigingen gemaakt zijn in dit product sinds de laatste keer dat de taak gedraaid heeft.
- Correcties op producten die in Floriday verwijderd zijn, worden nu goed in Aerport geïmporteerd
Instellingen
- Er is een nieuwe instelling om te bepalen of er voor Floriday orders automatisch einklanten aangemaakt moeten worden.
Klantportaal
Tickets
- Tickets die nog niet gekeurd zijn krijgen in de klantenportal nu de status ‘Wachten op reactie’
- Tickets worden nu standaard ingeladen op basis van aanmaakdatum nieuw naar oud.
- Er is een keuze filter optie gemaakt voor op welke datum er moet worden gefilterd.
- Standaard word aanmaakdatum geselecteerd.
- Bij selecteren plandatum worden automatisch alle locaties geselecteerd.
