Correcties

Correctie aanmaken
1. Correctie aanmaken via correctiemodule
Via het ‘Opties’ menu kan je een nieuwe correctie aanmaken.
Vervolgens kan je de algemene velden invullen.
Met het veld ‘Entiteit’ kan je aangeven of het een correctie op een verkooporder, inkoop order of een algemene klacht betreft.

Wanneer je de entiteit ‘Verkooporder’ of ‘Inkooporder’ selecteert, zal na het opslaan het tabblad ‘Correctie regels’ tevoorschijn komen. Hier kunnen regels uit verkoop- of inkooporders gekoppeld worden aan de correctie.

Let op! De entiteit ‘inkooporder’ kan momenteel wel al geselecteerd worden, maar de logica hierachter werkt nog niet. Hier wordt nog aan gewerkt.

2. Correctie aanmaken via orderregel
Met een druk van de rechtermuistoets op een orderregel krijg je een aantal opties te zien voor die orderregel. Middels de optie ‘Correctie’ kan je een correctie aanmaken voor die orderregel. Er wordt dan ook automatisch een correctieregel aangemaakt in een lopende correctie of een nieuwe correctie in de correctie module.

3. Correctie aanmaken via factuur
Middels de optie ‘Genereer credit order’ bij een factuur, kan er een complete credit order gegenereerd worden van een factuur. Wanneer dit gedaan wordt, zal er ook een regel aangemaakt wordt in een correctie in de correctiemodule.

4. Correctie aanmaken via Floriday
Vanuit Floriday kan een klant een correctie aanmaken op een orderregel. Deze correctie wordt geïmporteerd in Aerport en kan hier gekeurd worden.

Wanneer de correctie goed of afgekeurd is, wordt dit teruggekoppeld naar Floriday. Uiteraard is het keuren van de correcties in Aerport gebonden aan de regels van Floriday.
Er kan ook een correctie op een Floriday order vanuit Aerport worden aangemaakt. Dit gebeurd via de orderregel of via de correctiemodule, zoals hierboven beschreven. De correctie wordt naar Floriday verzonden waar deze kan worden gekeurd door de klant. Wanneer de correctie gekeurd is, wordt de goed- of afkeuring geïmporteerd in Aerport.

Correctie verwerken
1. Correctie verwerken normale verkooporders status t/m ‘Belading indelen’
Wanneer een verkooporder zich nog in het proces vóór het indelen van de belading bevindt, zijn wijzigingen aan de orderregels direct in het ordergrid te verwerken.
Wanneer de status van de order ‘Belading indelen’ is, kan er echter ook een correctie worden aangemaakt via de orderregel, indien gewenst. Deze correcties worden automatisch goedgekeurd.

2. Correctie verwerken normale verkooporders status ‘Ingedeeld’ t/m ‘Gepakt’
Nadat een verkooporder de status ‘Ingedeeld’ krijgt, heeft het maken van een correctie meer gevolgen. De correctie kan nog steeds zowel via de orderregel, als via de correctiemodule geïnitieerd worden.

Wanneer er een correctie plaatsvindt op de prijs van de orderregel, wordt hier een normale correctieregel voor aangemaakt en hoeft er niks te gebeuren in de order. Wanneer het aantal van de orderregel omhoog wordt gecorrigeerd zal de belading van de order opnieuw moeten worden bevestigd.
Wanneer het aantal van de orderregel omlaag wordt gecorrigeerd zal de belading van de zending opnieuw moeten worden bevestigd.

3. Correctie verwerken normale verkooporders status ‘Gecontroleerd’ en ‘Verzonden’
In deze statussen is het vanuit Aerport niet mogelijk om een correctie te maken.
Het is wel mogelijk om de order terug te zetten naar de status ‘Gepakt’, en vanuit deze orderstatus een correctie te initiëren. Wanneer niet de hele order of zending gecorrigeerd wordt, zal namelijk de order / zending altijd opnieuw gecontroleerd moeten worden.

4. Correctie verwerken normale verkooporders status ‘Geleverd’ en ‘Gefactureerd’
Via de correctiemodule is het ook mogelijk om credit regels en retours aan te maken. Dit kan alleen als de verkooporder de juiste status heeft (vanaf ‘Geleverd’ kan je een regel retourneren, vanaf ‘Gefactureerd’ kan je een regel crediteren).
Als je alle regels uit een verkooporder / factuur toevoegt aan een correctie in de correctiemodule, kan je deze acties ook in bulk uitvoeren.

Met de optie ‘Geselecteerde regel(s) retourneren’ wordt er een nieuwe retour aangemaakt in de retouren module welke logistiek afgehandeld kan worden.
Met de optie ‘Geselecteerde regel(s) crediteren’ wordt er een nieuwe credit order aangemaakt welke als normaal afgehandeld kan worden.
Met de optie ‘Geselecteerde regel(s) crediteren en retourneren’ wordt er zowel een credit order en een nieuwe retour aangemaakt welke afgehandeld kunnen worden.

5. Correctie verwerken Floriday verkooporders
Via de correctiemodule worden ook de correcties met een connectie met Floriday afgehandeld. Dit kan in alle statussen van verkooporders voor zover de restricties van Floriday dit toelaten.
Het afhandelen van de Floriday correcties verloopt hetzelfde als de hierboven beschreven werkwijze voor normale correcties. Echter zal een Floriday correctie altijd gekeurd moeten worden.
Het enige verschil tussen de correcties op handmatige verkooporders en Floriday orders is de logistieke afhandeling nadat de order zich in de status ‘Gecontroleerd’ heeft bereikt.
Nadat een Floriday order de status ‘Gecontroleerd’ heeft gekregen, wordt deze in Floriday al gemarkeerd als ‘Gefactureerd’. Een correctie in Aerport wordt dus ook als zodanig verwerkt.
Bij een correctie vanaf deze status, zal de hele orderregel gecrediteerd (min regel) worden, en een nieuwe, gecorrigeerde regel (plus regel) toegevoegd worden.

Ladingdragers corrigeren
In sommige scenario’s zal Floriday ook de ladingdragers corrigeren: wanneer er sprake is van het ontstaan van een ‘lege kar’ door de correctie, of wanneer de hele partij wordt geannuleerd. Het tegenboeken van de kar(ren) is dan soms niet de bedoeling, maar dat kan je nu nog niet meegeven bij de correctie naar Floriday (functie is nog niet beschikbaar in de Floriday API). Floriday is bezig om deze functie toe te voegen in de API.